BeşTaş Projesi

BeşTaş Projesi

Sosyal ve Finansal Liderlik Programı (BeşTaş)

Okulumuzda Öğretmen Akademisi Vakfı işbirliği ile Sosyal ve Finansal Liderlik (BeşTaş) programına başladık.

 

14.10.2017 4011

 

 

PROJE ADI :

 

“Sosyal ve Finansal Liderlik”

Sloganımız: ‘Gerçeği kurgudan ayır, keşfet, düşün, araştır ve harekete geç

 

PROJE AMACI :


            Her çocuğun sorumlu, bilinçli bir vatandaş ve tüketici olarak günlük hayatlarında hareketlerinin farkında olarak yaşamalarını sağlamak. Bireysel ve toplumsal hak ve sorumluluklar kazanmak.


PROJE HEDEFİ :


            Günlük yaşamda insanların duygusal krizler, arkadaşlık ve parayla ilgili etik ikilemler gibi zorlukları çözebilmeleri; kendilerini ve ihtiyaç halindeki diğerlerini destekleyebilmeleri için gerekli sosyal becerilere sahip olmalarını sağlamak.

 

HEDEF KİTLE :


            Okulumuz 1.2.3.4.5.6. sınıflar. 2017-2018 öğretim yılı 5. ve 6. Sınıflarda uygulanacak sonra diğer sınıflarda uygulanması için çalışmalar yapılacaktır.

 

PROJE SORUMLULARI :

 

• Mustafa KABASAKAL (Okul Müdürü)

• Mustafa SOYLAN, (Okul Müdür Yardımcıları)

• Uygulayıcı Öğretmenler; Mustafa SOYLAN, Murat GÜVEN, Senem Kutlu ÖZ

Diğer öğretmenlerden program sürecinde destek alınacaktır.

Eğitim almak isteyen öğretmenler tekrar program açıldığında eğitim alması sağlanarak daha çok sınıfta ve daha çok öğretmenle programın devamı sağlanacaktır.

PROJE ORTAKLARI :
                   
            • Öğretmen Akademisi Vakfı

            • İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

 

PROJENİN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞ TARİHLERİ : 

 

            2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılı

 

PROJENİN MALİYETİ : 

 

Afiş ve broşürler (Okulumuzda basılacak)

Diğer giderler (Okul Aile Birliği ve okulun yerel kaynakları)

 

 

ÇOÇUKLARIN ULAŞMASI HEDEFLENEN YETKİNLİKLERİ VE DAVRANIŞLARI

 

  1. Kişisel Anlayış ve Keşif: Kendi özgünlüğümüze, kişisel özelliklerimize ve ihtiyaçlarımıza başkalarınınkine duyduğumuz gibi saygı duyuyor ve bunları takdir ediyoruz.

    TEMALAR

  1. Biz özgür ve özeliz.

  2. Keşfetmeyi seviyoruz.

  3. Biz dünyanın şefkatli üyeleriyiz.

    Bilgi:

    B1.1 Herkesin benim gibi kendi yetenekleri, becerileri ve güçlü yönleri olduğunu biliyorum.

    B1.2 "Gerçeği kurgudan ayır. Keşfet. Araştır. Düşün. Harekete geç!"in önemini anlıyorum.

    B1.3 Cinsiyet, yaş, milliyet, kültür, etnik, sınıf, diıı ve  ceri yönünden çeşitli olan dünyanın bir parça olduğur4iu biliyorum.

    Tutumlar:

    T1.1 Kendime inanıyorum: Birçok şeyi başarabilirim!

    T1.2 Daha fazlasını öğrenmeyi istiyorum!

    T1.3 Çeşitlilik ve eşitliğe değer veriyorum.

    Beceriler:

    B1.1 Kendimle ilgili şeyleri paylaşabilir ve duygularımı ifade edebilirim.

    B1.2 İlgili bilgileri arayıp, analiz edebilirim.

    B1.3 Herkesle saygılı bir şekilde konuşabilirim.

     

  1. Haklar & Sorumluluklar: Kendimizin ve başkalarının haklarını kabul ediyor ve koruyoruz ve bu haklara karşılık gelen sorumlulukları yerine getiriyoruz.

    TEMALAR

  1. Haklarımızı biliyoruz, talep ediyoruz.

  2. Başkalarını ve kendimizi önemsiyoruz.

    Bilgi:

    B1.1 Haklarımın neler olduğunun farkındayım.

    B1.2 Haklarımın belli sorumluluklar getirdiğinin farkındayım.

    Tutumlar:

    T1.1 Hakların dünyadaki bütün çocuklar için gerçekleşmesini istiyorum.

    T1.2 Kendimin ve dünyadaki başka kişilerin iyiliğini düşünmeyi seviyorum.

    Beceriler:

    B1.1 Çocuk haklarını, kim sorumluysa ondan talep etmek için etkinlikler yapabilirim.

    B1.2 Başkalarına ne zaman ve nasıl yardım etmem gerektiğini görebilirim ve buna göre hareket edebilirim.

     

  1. Tasarruf ve Harcama Bilinci: Doğal Bilinci, fiziki ve finansal kaynakların uygun kullanımının önemini biliyor ve değer veriyoruz. Bu kaynakların sorumlu bir şekilde kullanımı önceliğimizdir.

    TEMALAR

  1.  Kaynaklan sorumlu kullanırız.

  2.  Düzenli bir şekilde para biriktiririz.

  3.  Sorumlu bir şekilde harcama yaparız.

    Bilgi:

    B1.1 Bazı kaynakların kısıtlı olduğunu ve değer görmesi gerektiğini anlıyorum.

    B1.2 Para kavramını ve temel finansal araçların ve sistemlerin nasıl çalıştığını anlıyorum.

    B1.3 İhtiyaç ve isteklerimin farklı şeyler olabileceğini biliyorum.

    Tutumlar:

    T1.1 Doğal ve finansal kaynakların uygun kullanımına değer veriyorum.

    T1.2 İhtiyaçları karşılamak ve hayattaki hedefime ulaşmak adına birikim yapmaya değer veriyorum.

    T1.3 Dikkatli, iyi düşünülmüş harcama kararları almaktan gurur duyuyorum.

    Beceriler:

    B1.1 Kaynakları yaratıcı bir şekilde, yeniden kullanabilir, biriktirebilir, koruyabilirim.

    B1.2 Birikimlerimi kaydedip, uygun finansal araçlar kullanabilirim.

    B1.3 İhtiyaçlarımı ve isteklerimi önceleyip, birbirinden ayırabilirim.

     

  1. Planlama ve Bütçeleme: Kaynaktan planlamanın ve bütçelemenin önemini biliyoruz ve hedef koyup, planlama yapıp, kaynaklan düzenleyip, planlarımızı buna göre gerçekleştiriyoruz.

    TEMALAR

  1.  Hedeflerimizi gerçekleştirmek için plan yaparız.

  2.  Bir bütçe yapabiliriz.

    Bilgi:

    B1.1 Planlamanın önemini anlarım ve planlamanın içindeki farkı unsurları tanırım.

    B1.2 Bütçelemenin işlevini ve farklı unsurlarını anlıyorum.

    Tutumlar:

    T1.1 Bir şeyi yapmadan/harcamadan önce plan yapmak istiyorum.

    T1.2 Bütçe yapmanın planlamamdaki işlevini takdir ederim.

    Beceriler:

    B1.1 Hedef koyabilirim ve buna ulaşabilmek için uygun kaynakları kullanarak adımlarımı planlayabilirim.

    B1.2 Bir bütçe hazırlayıp, harcamalara karşı dengeleyebilirim.

     

  1. Sosyal ve Finansal Girişimcilik: Sınıf arkadaşlarımız ve biz; bireyin, okulun ve topluluğun gelişimine katkıda bulunacak sosyal ve finansal girişimler tasarlıyor ve yürütüyoruz.

    Sabır, sorumluluk ve yaratıcılık örneği gösteriyoruz.

    Bilgi:

    B1.1 Girişimlerin temel prensiplerini anlıyorum.

    B1.2 Çevremde geliştirilmesi gereken ve geliştirilebilecek durumlar olduğunu anlıyorum.

    B1.3 İşbirliğinin önemini biliyorum.

    Tutumlar:

    T1.1 Bir şeyi başarmak için inisiyatif almaya istekliyim.

    T1.2 Değişim yaratan biri olmak isterim.

    T1.3 Arkadaşlarımla/sınıf arkadaşlarımla çalışmaya değer veriyorum.

    Beceriler:

    B1.1 Başlatmak istediğim girişimi araştırıp, karar verebilirim ve bunu yürütebilirim.

    B1.2 Çevremdeki sosyal sorunlara anlamlı bir şekilde yaklaşabilirim.

    B1.3 Biz (arkadaşlarım/sınıf arkadaşlarım ve ben) birlikte karar verip hedefimize ulaşmak için        planlarımızı devam ettirebiliriz.

     

     

     

    UYGULAMA

     

    UYGULAMA TAKVİMİ

     

    Eylül seminer döneminde iki günlük hizmetiçi eğitiminin verilmesi ile program başlar. Program, Eylül - Haziran döneminde kılavuz kitaplardaki etkinliklerin uygulanmasını ve takibini kapsamaktadır.

     

    SOSYAL VE FİNANSAL LİDERLİK PROGRAMI UYGULAMA TAKVİMİ

     

YAPILACAK İŞLER

EYLÜL

EKİM

KASIM

ARALIK

OCAK

ŞUBAT

MART

NİSAN

MAYIS

HAZİRAN

Öğretmen Eğitimleri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programın Tanıtımı

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programın Uygulanışı

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öğrencilere Öntest Uygulanması ve Gönderimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veli Toplantısı ve Fotoğraf İzinlerinin Alınması

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mentör

Buluşmaları

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vakıfla İl Bazında Toplantılar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vakıfla Skype

Toplantıları

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öğrencilerin Son Testleri Doldurması ve Gönderimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dönem sonu

Raporlarının

Gönderilmesi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okul, Sınıf ve Çocuk Öyküleri Anketlerinin Gönderimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dönem Sonu

Buluşması

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




BEKLENEN SONUÇLAR , KAZANIMLAR:

 

1.2.3.4. SINIFLAR İÇİN KAZANIMLAR

 

  1. Sosyal Eğitim

     

  • Toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf ve yaşam tarzı üzerinden insanları sınıflandırmanın, önyargılar oluşturmanın ve ayrım yapmanın olumsuz sonuçlarını anlar, çeşitliliği takdir eder.

  • Temel çocuk hakları ve sorumluluklarını anlar ve diğer insanların haklarına saygı duyar.

  • Toplumda birlikte yaşadığı diğer canlılara karşı haklarını ve sorumluluklarını fark eder.

  • Çevreye saygı duyar ve onun uzun bir süre korunmasına karşı sorumluluk duyar.

  • Eylemlerinin ve duygularının çevresindekileri nasıl etkilediğini fark eder.

  • Kurallara ve uygulama adımlarına saygı duyar.

  • Çatışmanın sonuçlarını ve çatışmaları nasıl etkili bir şekilde çözebileceğini anlar.

 

  1. Finansal Eğitim

     

  • Mal ve kaynakların değerini anlar ve bunları sorumlu bir şekilde kullanır.

  • Matematiksel becerilerini para üzerinde uygular.

  • Bağış yapmanın önemini anlar.

  • İnsanların neden gelir sağlamak için çalıştığını anlar.

  • Para biriktirmenin önemini anlar ve tasarrUf alışkanlığı geliştirir.

  • Bilinçli ve sorumlu harcama kararları alır.

  • Yaşadığı toplumdaki farklı mali kurumları, onların mal ve hizmetlerini tanır.

 

  1. Girişimcilik Eğitimi

     

  • Başkalarını motive etmek adına liderlik duygusu geliştirir.

  • Yaşadığı toplumdaki işletmeleri; bu işletmelerin mal ve hizmetlerini tanır.

  • Kendisine uygun mesleğin farkına varır.

  • Takım çalışmasına değer yerir  ödevlere katılım ve katkının önemini tanır.

  • Günlük etkinliklerde karşılarına çıkan sorunlara alternatif çözümler arar.

  • Hedef odaklı olur; bu hedeflere ulaşabilmek için planlar geliştirir. Bütçeleme yapar.

  • Girişimciliğe ve iyi çalışmaya önem verir.

 

5.6. SINIFLAR İÇİN KAZANIMLAR

 

  1. Sosyal Eğitim

     

  • Nasıl bir insan olmak istediği anlayışını geliştirir.

  • Halk, okul, etnik yapı ve· din gibi etmenlerin sosyal değerlerin oluşumunu etkileyebileceğini anlar.

  • Uygunsuz akran baskısını ya da sosyal baskıyı tanır ve karşı koyabilme becerisini geliştirir.

  • Geniş toplumdaki ve dünyadaki yerini anlar.

  • Eleştirel düşünür ve fikirlerini ifade eder.

  • Sosyal kulüplere veya toplumsal girişimlere katılır.

  • Öfke kontrolü becerilerini geliştirir.

  • Yeni beceriler öğrenmenin ve farklı etkinliklere katılmanın önemini anlar.

  • Kültürel farklılıklara saygı duyarak, toplumlarında ayrımcılık karşıtlığını ve kaynaştırmayı teşvik eder.

     

  1. Finansal Eğitim

     

  • Harcama kararını verirken ve sorumlu bir şekilde harcama yaparken hangi etmenlerden etkilendiklerini anlar.

  • Bütçelemenin yararlarını ve kişisel veya grup bütçesini biçimlendirmeyi anlar. Finansal kararların sonuçlarını değerlendirir.

  • Finansal ürünleri (kredi, tasarruf, sigorta vb.) tanır. Her birinin avantaj ve dezavantajlarının farkına varır.

  • Fırsat maliyeti kavramını anlar.

  • Paranın değerinin ve farklı para birimlerinin değerlerinin farkına varır.

  • Finansal ürünlerini seçerken nereden öneri alabileceğinin ve ürün bilgisine nasıl erişebileceğinin bilincinde olur.

     

  1. Girişimcilik Eğitimi

  • Sosyal ve finansal girişimler için basit eylem planı geliştirir.

  • Devletin, sivil toplumun ve girişimcilerin rollerinin ve katkılarının farkına varır.

  • Kişilerin kuvvetli yönlerinin ve eğilimlerinin (beceri değerlendirme) farkına varır ve

    bu becerilerle eşleşebilecek kariyer seçeneklerini tanımlar.

  • Etkili işbirliği ve takım çalışması becerilerini geliştirir.

  • Bağımsız bir şekilde karar verir.

  • Fikirlerini ifade ederken kendisine güvenir.



Ön Test - Son Test Anketi

 

Sevgili Öğrenciler,

Sosyal ve Finansal Liderlik Programının sizde hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışları geliştirdiği hakkında bilgi toplamak amacıyla bir anket uygulayacağız. Aşağıda bazı kişisel bilgileriniz ve çeşitli konulara ilişkin düşünceleriniz sorulmaktadır. Bu soruları eksiksiz olarak doldurmanızı rica ediyoruz. Soruları istenilen bilgiyi yazarak ve size uygun olan seçeneği  daire  içine alarak yanıtlayabilirsiniz.  Örneğin:  Desteğiniz  için teşekkür ederiz.

OKUL BİLGİLERİ:

Okulunun Adı: Süleyman Demirel Ortaokulu

Öğretmeninin Adı: ......................................................

Okul Numaran: ................................. ..........................

Bu bilgilerin ön test ve son test anketlerinde aynı şekilde doldurulması çok önemlidir.

 

1. Kaç yaşındasın: .................

2. Cinsiyetin: Kız / Erkek

 

3. Kaçıncı sınıfa devam ediyorsun: .................

4. Sosyal ve Finansal Liderlik Programında kaçıncı yılın: …………

5. Üniversitede okumak istiyor musun?

a. Evet           b. Hayır              c. Bilmiyorum

6. Kızlar ve erkeklerin okula devam etme süreleri sence nasıl olmalı?

a. Aynı miktarda     b. Erkekler daha çok       c. Kızlar daha çok              d. Bilmiyorum

7. Kızlar ve erkekler ne kadar ev işi yapmalı?

a. Aynı miktarda          b. Kızlar daha çok               c. Bilmiyorum

8. Para biriktirir misin?

a. Evet          b. Hayır               c. Bilmiyorum

9. Eğer 8. soruya evet dediysen, ne kadar biriktirdin?

a. Miktar:  .................             b. Bilmiyorum

10. Eğer 8. soruya evet dediysen;  parayı nerede biriktirdin?  (Birden fazla seçenek  ·işaretleyebilirsiniz.)

a. Evde           b. Okulda          c. Bankada

11. Biriktirdiğin 3 önemli şey nedir? (Aşağıdaki seçenekleri 1- en önemli; 2-önemli; 3-daha az önemli olacak şekilde numaralandır.)

a. Yemek       b. Kağıt               c. Para              d. Oyuncak              e. Su

12. Eğer her hafta 5 lira alsan; ne kadar harcardın?

a. Miktar: .................             b. Bilmiyorum

13. Eğer şimdi 50 liran olsa; ne kadarını harcarsın?

a. Miktar: .................             b. Bilmiyorum

14. Ödül olarak bir miktar para kazandığınızı düşünün. Şimdi küçük ödül olarak 10 lirayı mı yoksa bir ay sonra alacağınız 20 lirayı mı istersin?

a.10 TL        b. 20 TL               c. Bilmiyorum

Aşağıda çeşitli cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde ifade edilen durumlara ne derece katıldığınızı "Tamamen katılıyorum", "Katılıyorum", "Katılmıyorum", "Hiç katılmıyorum", "Bilmiyorum" seçeneklerinden size uygun olanın altına

(x) koyarak  işaretleyebilirsiniz. Yalnız  bir seçeneği  işaretleyebilirsiniz.  Bütün cümleleri işaretlemesiniz.

İFADELER

Tamamen Katılıyorum

Katılıyorum

Katılmıyorum

Hiç Katılmıyorum

Bilmiyorum

15. Öğretmenimden yardım isterken rahatım.

 

 

 

 

 

16. Farklı bir kültürden biriyle arkadaş olamam.

 

 

 

 

 

17. Bütün çocuklara  aynı şekilde davranılmalıdır.

 

 

 

 

 

18. Grupla karar alırken oylama önemi değildir.

 

 

 

 

 

19. Karar alırken başkalarını düşünmek önemlidir.·

 

 

 

 

 

20. Çocukları koruyan yasalar vardır.

 

 

 

 

 

21. Geleceği düşündüğüm zaman endişeleniyorum.

 

 

 

 

 

22. Yaşamımı iyileştirmek için değişiklikler yapabilirim.

 

 

 

 

 

23. Başkalarında olmayan beceri ve yeteneklere sahibim.

 

 

 

 

 

24. Problemim olduğunda konuşabileceğim kişiler var.

 

 

 

 

 

25. Harcamak biriktirmekten daha önemlidir.

 

 

 

 

 

26. Ne kadar para harcadığımı ve biriktirdiğimi biliyorum.

 

 

 

 

 

 



Sosyal ve Finansal Liderlik Öğretmeni olarak kendini değerlendirme;

 

  1. Düz anlatım yaptım mı? Eğer öyleyse bu gerekli ve faydalı mıydı? Yoksa gereksiz miydi?

  2. Öğretmen-konuşma-süresinin (ÖTKS) , öğrenci-konuşma-süresine oranı neydi (ÖNKS)?

  3. Kaç çocuk etkin olarak katılabildi?

  4. Açık uçlu soruları ve 5N1 K sorularını nasıl kullandım?

  5. Sınıfta gürültü olduysa, bu gürültü verimli miydi yoksa verimsiz miydi?

  6. Sınıfta sessizlik olduysa, bu sessizlik verimli miydi yoksa verimsiz miydi?

  7. Aşağıdakilerden hangisini gözlemledim? Çocuklar nasıl çalışıyordu:

    1. tek başlarına

    2. ikili olarak

    3. gruplar halinde

  8. Zamanı nasıl yönettim, zamanında başlayıp bitirebildim mi?

  9. Etkinliğin ana hatlarını etkinlik bitiminde toparlandım mı?

  10. Etkinlik çalıştığım grubun özelliklerine bölgeye göre uyarlama gerektiriyor muydu? Gerektiriyorsa uyarlama yaptım mı?

  11. Beğendiğim şeyler nelerdi?

  12. Farklı yapacağım şeyler neler olabilir?

    NOT: Öğretmen ister kendi öz değerlendirmesini yapar, isterse bir başka öğretmen etkinlik ve dersleri takip ederek değerlendirme yapabilir.

     

     

     

                                                                                                  Eylül 2017