Sosyal ve Finansal Liderlik Programı (BeşTaş)
Okulumuzda Öğretmen Akademisi Vakfı işbirliği ile Sosyal ve Finansal Liderlik (BeşTaş) programına başladık.
PROJE ADI :
“Sosyal ve Finansal Liderlik”
Sloganımız: ‘Gerçeği kurgudan ayır, keşfet, düşün, araştır ve harekete geç’
PROJE AMACI :
Her çocuğun sorumlu, bilinçli bir vatandaş ve tüketici olarak günlük hayatlarında hareketlerinin farkında olarak yaşamalarını sağlamak. Bireysel ve toplumsal hak ve sorumluluklar kazanmak.
PROJE HEDEFİ :
Günlük yaşamda insanların duygusal krizler, arkadaşlık ve parayla ilgili etik ikilemler gibi zorlukları çözebilmeleri; kendilerini ve ihtiyaç halindeki diğerlerini destekleyebilmeleri için gerekli sosyal becerilere sahip olmalarını sağlamak.
HEDEF KİTLE :
Okulumuz 1.2.3.4.5.6. sınıflar. 2017-2018 öğretim yılı 5. ve 6. Sınıflarda uygulanacak sonra diğer sınıflarda uygulanması için çalışmalar yapılacaktır.
PROJE SORUMLULARI :
• Mustafa KABASAKAL (Okul Müdürü)
• Mustafa SOYLAN, (Okul Müdür Yardımcıları)
• Uygulayıcı Öğretmenler; Mustafa SOYLAN, Murat GÜVEN, Senem Kutlu ÖZ
Diğer öğretmenlerden program sürecinde destek alınacaktır.
Eğitim almak isteyen öğretmenler tekrar program açıldığında eğitim alması sağlanarak daha çok sınıfta ve daha çok öğretmenle programın devamı sağlanacaktır.
PROJE ORTAKLARI :
• Öğretmen Akademisi Vakfı
• İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
PROJENİN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞ TARİHLERİ :
2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılı
PROJENİN MALİYETİ :
Afiş ve broşürler (Okulumuzda basılacak)
Diğer giderler (Okul Aile Birliği ve okulun yerel kaynakları)
ÇOÇUKLARIN ULAŞMASI HEDEFLENEN YETKİNLİKLERİ VE DAVRANIŞLARI
Kişisel Anlayış ve Keşif: Kendi özgünlüğümüze, kişisel özelliklerimize ve ihtiyaçlarımıza başkalarınınkine duyduğumuz gibi saygı duyuyor ve bunları takdir ediyoruz.
TEMALAR
Biz özgür ve özeliz.
Keşfetmeyi seviyoruz.
Biz dünyanın şefkatli üyeleriyiz.
Bilgi:
B1.1 Herkesin benim gibi kendi yetenekleri, becerileri ve güçlü yönleri olduğunu biliyorum.
B1.2 "Gerçeği kurgudan ayır. Keşfet. Araştır. Düşün. Harekete geç!"in önemini anlıyorum.
B1.3 Cinsiyet, yaş, milliyet, kültür, etnik, sınıf, diıı ve ceri yönünden çeşitli olan dünyanın bir parça olduğur4iu biliyorum.
Tutumlar:
T1.1 Kendime inanıyorum: Birçok şeyi başarabilirim!
T1.2 Daha fazlasını öğrenmeyi istiyorum!
T1.3 Çeşitlilik ve eşitliğe değer veriyorum.
Beceriler:
B1.1 Kendimle ilgili şeyleri paylaşabilir ve duygularımı ifade edebilirim.
B1.2 İlgili bilgileri arayıp, analiz edebilirim.
B1.3 Herkesle saygılı bir şekilde konuşabilirim.
Haklar & Sorumluluklar: Kendimizin ve başkalarının haklarını kabul ediyor ve koruyoruz ve bu haklara karşılık gelen sorumlulukları yerine getiriyoruz.
TEMALAR
Haklarımızı biliyoruz, talep ediyoruz.
Başkalarını ve kendimizi önemsiyoruz.
Bilgi:
B1.1 Haklarımın neler olduğunun farkındayım.
B1.2 Haklarımın belli sorumluluklar getirdiğinin farkındayım.
Tutumlar:
T1.1 Hakların dünyadaki bütün çocuklar için gerçekleşmesini istiyorum.
T1.2 Kendimin ve dünyadaki başka kişilerin iyiliğini düşünmeyi seviyorum.
Beceriler:
B1.1 Çocuk haklarını, kim sorumluysa ondan talep etmek için etkinlikler yapabilirim.
B1.2 Başkalarına ne zaman ve nasıl yardım etmem gerektiğini görebilirim ve buna göre hareket edebilirim.
Tasarruf ve Harcama Bilinci: Doğal Bilinci, fiziki ve finansal kaynakların uygun kullanımının önemini biliyor ve değer veriyoruz. Bu kaynakların sorumlu bir şekilde kullanımı önceliğimizdir.
TEMALAR
Kaynaklan sorumlu kullanırız.
Düzenli bir şekilde para biriktiririz.
Sorumlu bir şekilde harcama yaparız.
Bilgi:
B1.1 Bazı kaynakların kısıtlı olduğunu ve değer görmesi gerektiğini anlıyorum.
B1.2 Para kavramını ve temel finansal araçların ve sistemlerin nasıl çalıştığını anlıyorum.
B1.3 İhtiyaç ve isteklerimin farklı şeyler olabileceğini biliyorum.
Tutumlar:
T1.1 Doğal ve finansal kaynakların uygun kullanımına değer veriyorum.
T1.2 İhtiyaçları karşılamak ve hayattaki hedefime ulaşmak adına birikim yapmaya değer veriyorum.
T1.3 Dikkatli, iyi düşünülmüş harcama kararları almaktan gurur duyuyorum.
Beceriler:
B1.1 Kaynakları yaratıcı bir şekilde, yeniden kullanabilir, biriktirebilir, koruyabilirim.
B1.2 Birikimlerimi kaydedip, uygun finansal araçlar kullanabilirim.
B1.3 İhtiyaçlarımı ve isteklerimi önceleyip, birbirinden ayırabilirim.
Planlama ve Bütçeleme: Kaynaktan planlamanın ve bütçelemenin önemini biliyoruz ve hedef koyup, planlama yapıp, kaynaklan düzenleyip, planlarımızı buna göre gerçekleştiriyoruz.
TEMALAR
Hedeflerimizi gerçekleştirmek için plan yaparız.
Bir bütçe yapabiliriz.
Bilgi:
B1.1 Planlamanın önemini anlarım ve planlamanın içindeki farkı unsurları tanırım.
B1.2 Bütçelemenin işlevini ve farklı unsurlarını anlıyorum.
Tutumlar:
T1.1 Bir şeyi yapmadan/harcamadan önce plan yapmak istiyorum.
T1.2 Bütçe yapmanın planlamamdaki işlevini takdir ederim.
Beceriler:
B1.1 Hedef koyabilirim ve buna ulaşabilmek için uygun kaynakları kullanarak adımlarımı planlayabilirim.
B1.2 Bir bütçe hazırlayıp, harcamalara karşı dengeleyebilirim.
Sosyal ve Finansal Girişimcilik: Sınıf arkadaşlarımız ve biz; bireyin, okulun ve topluluğun gelişimine katkıda bulunacak sosyal ve finansal girişimler tasarlıyor ve yürütüyoruz.
Sabır, sorumluluk ve yaratıcılık örneği gösteriyoruz.
Bilgi:
B1.1 Girişimlerin temel prensiplerini anlıyorum.
B1.2 Çevremde geliştirilmesi gereken ve geliştirilebilecek durumlar olduğunu anlıyorum.
B1.3 İşbirliğinin önemini biliyorum.
Tutumlar:
T1.1 Bir şeyi başarmak için inisiyatif almaya istekliyim.
T1.2 Değişim yaratan biri olmak isterim.
T1.3 Arkadaşlarımla/sınıf arkadaşlarımla çalışmaya değer veriyorum.
Beceriler:
B1.1 Başlatmak istediğim girişimi araştırıp, karar verebilirim ve bunu yürütebilirim.
B1.2 Çevremdeki sosyal sorunlara anlamlı bir şekilde yaklaşabilirim.
B1.3 Biz (arkadaşlarım/sınıf arkadaşlarım ve ben) birlikte karar verip hedefimize ulaşmak için planlarımızı devam ettirebiliriz.
UYGULAMA
UYGULAMA TAKVİMİ
Eylül seminer döneminde iki günlük hizmetiçi eğitiminin verilmesi ile program başlar. Program, Eylül - Haziran döneminde kılavuz kitaplardaki etkinliklerin uygulanmasını ve takibini kapsamaktadır.
SOSYAL VE FİNANSAL LİDERLİK PROGRAMI UYGULAMA TAKVİMİ
YAPILACAK İŞLER |
EYLÜL |
EKİM |
KASIM |
ARALIK |
OCAK |
ŞUBAT |
MART |
NİSAN |
MAYIS |
HAZİRAN |
Öğretmen Eğitimleri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programın Tanıtımı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programın Uygulanışı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Öğrencilere Öntest Uygulanması ve Gönderimi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veli Toplantısı ve Fotoğraf İzinlerinin Alınması |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mentör Buluşmaları |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vakıfla İl Bazında Toplantılar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vakıfla Skype Toplantıları |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Öğrencilerin Son Testleri Doldurması ve Gönderimi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dönem sonu Raporlarının Gönderilmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okul, Sınıf ve Çocuk Öyküleri Anketlerinin Gönderimi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dönem Sonu Buluşması |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEKLENEN SONUÇLAR , KAZANIMLAR:
1.2.3.4. SINIFLAR İÇİN KAZANIMLAR
Sosyal Eğitim
Toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf ve yaşam tarzı üzerinden insanları sınıflandırmanın, önyargılar oluşturmanın ve ayrım yapmanın olumsuz sonuçlarını anlar, çeşitliliği takdir eder.
Temel çocuk hakları ve sorumluluklarını anlar ve diğer insanların haklarına saygı duyar.
Toplumda birlikte yaşadığı diğer canlılara karşı haklarını ve sorumluluklarını fark eder.
Çevreye saygı duyar ve onun uzun bir süre korunmasına karşı sorumluluk duyar.
Eylemlerinin ve duygularının çevresindekileri nasıl etkilediğini fark eder.
Kurallara ve uygulama adımlarına saygı duyar.
Çatışmanın sonuçlarını ve çatışmaları nasıl etkili bir şekilde çözebileceğini anlar.
Finansal Eğitim
Mal ve kaynakların değerini anlar ve bunları sorumlu bir şekilde kullanır.
Matematiksel becerilerini para üzerinde uygular.
Bağış yapmanın önemini anlar.
İnsanların neden gelir sağlamak için çalıştığını anlar.
Para biriktirmenin önemini anlar ve tasarrUf alışkanlığı geliştirir.
Bilinçli ve sorumlu harcama kararları alır.
Yaşadığı toplumdaki farklı mali kurumları, onların mal ve hizmetlerini tanır.
Girişimcilik Eğitimi
Başkalarını motive etmek adına liderlik duygusu geliştirir.
Yaşadığı toplumdaki işletmeleri; bu işletmelerin mal ve hizmetlerini tanır.
Kendisine uygun mesleğin farkına varır.
Takım çalışmasına değer yerir ödevlere katılım ve katkının önemini tanır.
Günlük etkinliklerde karşılarına çıkan sorunlara alternatif çözümler arar.
Hedef odaklı olur; bu hedeflere ulaşabilmek için planlar geliştirir. Bütçeleme yapar.
Girişimciliğe ve iyi çalışmaya önem verir.
5.6. SINIFLAR İÇİN KAZANIMLAR
Sosyal Eğitim
Nasıl bir insan olmak istediği anlayışını geliştirir.
Halk, okul, etnik yapı ve· din gibi etmenlerin sosyal değerlerin oluşumunu etkileyebileceğini anlar.
Uygunsuz akran baskısını ya da sosyal baskıyı tanır ve karşı koyabilme becerisini geliştirir.
Geniş toplumdaki ve dünyadaki yerini anlar.
Eleştirel düşünür ve fikirlerini ifade eder.
Sosyal kulüplere veya toplumsal girişimlere katılır.
Öfke kontrolü becerilerini geliştirir.
Yeni beceriler öğrenmenin ve farklı etkinliklere katılmanın önemini anlar.
Kültürel farklılıklara saygı duyarak, toplumlarında ayrımcılık karşıtlığını ve kaynaştırmayı teşvik eder.
Finansal Eğitim
Harcama kararını verirken ve sorumlu bir şekilde harcama yaparken hangi etmenlerden etkilendiklerini anlar.
Bütçelemenin yararlarını ve kişisel veya grup bütçesini biçimlendirmeyi anlar. Finansal kararların sonuçlarını değerlendirir.
Finansal ürünleri (kredi, tasarruf, sigorta vb.) tanır. Her birinin avantaj ve dezavantajlarının farkına varır.
Fırsat maliyeti kavramını anlar.
Paranın değerinin ve farklı para birimlerinin değerlerinin farkına varır.
Finansal ürünlerini seçerken nereden öneri alabileceğinin ve ürün bilgisine nasıl erişebileceğinin bilincinde olur.
Girişimcilik Eğitimi
Sosyal ve finansal girişimler için basit eylem planı geliştirir.
Devletin, sivil toplumun ve girişimcilerin rollerinin ve katkılarının farkına varır.
Kişilerin kuvvetli yönlerinin ve eğilimlerinin (beceri değerlendirme) farkına varır ve
bu becerilerle eşleşebilecek kariyer seçeneklerini tanımlar.
Etkili işbirliği ve takım çalışması becerilerini geliştirir.
Bağımsız bir şekilde karar verir.
Fikirlerini ifade ederken kendisine güvenir.
Ön Test - Son Test Anketi
Sevgili Öğrenciler, Sosyal ve Finansal Liderlik Programının sizde hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışları geliştirdiği hakkında bilgi toplamak amacıyla bir anket uygulayacağız. Aşağıda bazı kişisel bilgileriniz ve çeşitli konulara ilişkin düşünceleriniz sorulmaktadır. Bu soruları eksiksiz olarak doldurmanızı rica ediyoruz. Soruları istenilen bilgiyi yazarak ve size uygun olan seçeneği daire içine alarak yanıtlayabilirsiniz. Örneğin: Desteğiniz için teşekkür ederiz. |
|||||
OKUL BİLGİLERİ: Okulunun Adı: Süleyman Demirel Ortaokulu Öğretmeninin Adı: ...................................................... Okul Numaran: ................................. .......................... Bu bilgilerin ön test ve son test anketlerinde aynı şekilde doldurulması çok önemlidir.
|
|||||
1. Kaç yaşındasın: ................. |
2. Cinsiyetin: Kız / Erkek
|
||||
3. Kaçıncı sınıfa devam ediyorsun: ................. |
4. Sosyal ve Finansal Liderlik Programında kaçıncı yılın: ………… |
||||
5. Üniversitede okumak istiyor musun? a. Evet b. Hayır c. Bilmiyorum |
|||||
6. Kızlar ve erkeklerin okula devam etme süreleri sence nasıl olmalı? a. Aynı miktarda b. Erkekler daha çok c. Kızlar daha çok d. Bilmiyorum |
|||||
7. Kızlar ve erkekler ne kadar ev işi yapmalı? a. Aynı miktarda b. Kızlar daha çok c. Bilmiyorum |
|||||
8. Para biriktirir misin? a. Evet b. Hayır c. Bilmiyorum |
|||||
9. Eğer 8. soruya evet dediysen, ne kadar biriktirdin? a. Miktar: ................. b. Bilmiyorum |
|||||
10. Eğer 8. soruya evet dediysen; parayı nerede biriktirdin? (Birden fazla seçenek ·işaretleyebilirsiniz.) a. Evde b. Okulda c. Bankada |
|||||
11. Biriktirdiğin 3 önemli şey nedir? (Aşağıdaki seçenekleri 1- en önemli; 2-önemli; 3-daha az önemli olacak şekilde numaralandır.) a. Yemek b. Kağıt c. Para d. Oyuncak e. Su |
|||||
12. Eğer her hafta 5 lira alsan; ne kadar harcardın? a. Miktar: ................. b. Bilmiyorum |
|||||
13. Eğer şimdi 50 liran olsa; ne kadarını harcarsın? a. Miktar: ................. b. Bilmiyorum |
|||||
14. Ödül olarak bir miktar para kazandığınızı düşünün. Şimdi küçük ödül olarak 10 lirayı mı yoksa bir ay sonra alacağınız 20 lirayı mı istersin? a.10 TL b. 20 TL c. Bilmiyorum |
|||||
Aşağıda çeşitli cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde ifade edilen durumlara ne derece katıldığınızı "Tamamen katılıyorum", "Katılıyorum", "Katılmıyorum", "Hiç katılmıyorum", "Bilmiyorum" seçeneklerinden size uygun olanın altına (x) koyarak işaretleyebilirsiniz. Yalnız bir seçeneği işaretleyebilirsiniz. Bütün cümleleri işaretlemesiniz. |
|||||
İFADELER |
Tamamen Katılıyorum |
Katılıyorum |
Katılmıyorum |
Hiç Katılmıyorum |
Bilmiyorum |
15. Öğretmenimden yardım isterken rahatım. |
|
|
|
|
|
16. Farklı bir kültürden biriyle arkadaş olamam. |
|
|
|
|
|
17. Bütün çocuklara aynı şekilde davranılmalıdır. |
|
|
|
|
|
18. Grupla karar alırken oylama önemi değildir. |
|
|
|
|
|
19. Karar alırken başkalarını düşünmek önemlidir.· |
|
|
|
|
|
20. Çocukları koruyan yasalar vardır. |
|
|
|
|
|
21. Geleceği düşündüğüm zaman endişeleniyorum. |
|
|
|
|
|
22. Yaşamımı iyileştirmek için değişiklikler yapabilirim. |
|
|
|
|
|
23. Başkalarında olmayan beceri ve yeteneklere sahibim. |
|
|
|
|
|
24. Problemim olduğunda konuşabileceğim kişiler var. |
|
|
|
|
|
25. Harcamak biriktirmekten daha önemlidir. |
|
|
|
|
|
26. Ne kadar para harcadığımı ve biriktirdiğimi biliyorum.
|
|
|
|
|
|
Sosyal ve Finansal Liderlik Öğretmeni olarak kendini değerlendirme;
Düz anlatım yaptım mı? Eğer öyleyse bu gerekli ve faydalı mıydı? Yoksa gereksiz miydi?
Öğretmen-konuşma-süresinin (ÖTKS) , öğrenci-konuşma-süresine oranı neydi (ÖNKS)?
Kaç çocuk etkin olarak katılabildi?
Açık uçlu soruları ve 5N1 K sorularını nasıl kullandım?
Sınıfta gürültü olduysa, bu gürültü verimli miydi yoksa verimsiz miydi?
Sınıfta sessizlik olduysa, bu sessizlik verimli miydi yoksa verimsiz miydi?
Aşağıdakilerden hangisini gözlemledim? Çocuklar nasıl çalışıyordu:
tek başlarına
ikili olarak
gruplar halinde
Zamanı nasıl yönettim, zamanında başlayıp bitirebildim mi?
Etkinliğin ana hatlarını etkinlik bitiminde toparlandım mı?
Etkinlik çalıştığım grubun özelliklerine bölgeye göre uyarlama gerektiriyor muydu? Gerektiriyorsa uyarlama yaptım mı?
Beğendiğim şeyler nelerdi?
Farklı yapacağım şeyler neler olabilir?
NOT: Öğretmen ister kendi öz değerlendirmesini yapar, isterse bir başka öğretmen etkinlik ve dersleri takip ederek değerlendirme yapabilir.
Eylül 2017